Sunday, May 2, 2010

Dinamika Gerakan Mahasiswa Masa Hadapan

Kuala Lumpur – 30 April : Pertemuan antara Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS) dan Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia ( KAMMI) baru-baru ini mencetuskan perkongsian idea bagi merancakkan gerakan mahasiswa Islam dan agenda dakwah kedua-dua negara. Kehadiran delegasi dari Indonesia yang diketuai oleh saudara Rijalul Imam, Ketua Umum KAMMI Pusat bersama sahabat seangkatan dari Indonesia yang lain disambut mesra oleh saudara Idris Yussof, Presiden GAMIS bersama pimpinan-pimpinan kampus seluruh Malaysia.


Pertemuan singkat dan sesi dialog selama 3 jam ini telah berjaya merangsang mahasiswa untuk mencetuskan satu pemikiran baru dalam metod dakwah dan siasah. Ia penting bagi menghasilkan momentum baru dalam ketumbukan gerakan mahasiswa Islam tanah air kini.



Pertukaran pendapat dan idea bersama dalam merancakkan gerakan dakwah di negara masing-masing dan mengukuhkan lagi hubungan persaudaraan di antara dua negara.

Mahasiswa hari ini percaya, pertemuan seterusnya sebegini perlu direncanakan lagi di masa hadapan bagi memantapkan kedua-kedua insitusi gerakan mahasiswa kini.



No comments:

Post a Comment

Tentang Blog Ini

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
GAMIS Perak merupakan singkatan kepada Gabungan Mahasiswa Negeri Perak. Ia merupakan sebuah Organisasi Bukan Kerajaan atau Non-Government Organization (N.G.O.). Keahliannya terdiri daripada Mahasiswa-Mahasiswi Islam yang ingin memperjuangkan kedaulatan Islam di negeri Perak. Ia adalah sebagai menyambung perjuangan Rasulullah S.A.W.

Janji Allah: Menang atau Syahid

Janji Allah: Menang atau Syahid
Pemergian Al-Marhum Akh Fadhiri & Akh Faizol, Semoga mereka tergolong dikalangan HambaNya yang Syahid Fi Sabilillah.